tisdag, januari 03, 2012

Kulturlogg v. 51 - 52

Alvin & gänget Typiskt gullig. Kanske är jag aningens lättroad och lättunderhållen ibland, men jag blev positivt överraskad! Och, jag tycker verkligen att det är väldigt uppfriskande med en mansfigur som inte är en jättebebis i barnfilmssammanhang. Alldeles för vanligt.

New year's eve Se recension.

Alvin & gänget 3 Se recension.

White heat Gangsterbonanza! Look at me ma! Top of the world! Måste ses. (Bonusinfoläsning: Cagneys karaktär sägs bygga på en blandning av Francis Crowley och Arthur Barker, Ma Barkers son.)

Soylent Green Hade väl sina dystopiska och bra stunder, I guess. Men ja, kvinnorollerna var väl... sådär. Prostituerade kallades exempelvis för "möbler" i framtiden. Apropå katastrofer och dystopier: tänkte försöka se K Special om katastrofer i Hollywood och irl innan den försvinner 22 januari.

Another year Det uppstod en diskussion mellan mig och M efter filmen: jag tyckte att huvudparet framställdes/framstod som vidrigt självgoda och okänsliga för sin omgivning, M tyckte inte att Leigh/filmen stod på någon särskilds sida. Men ja, jag tyckte nästan att alla i filmen var jobbiga. För att inte tala om huvudpersonen i Leighs Happy Go Lucky, som jag gissar att man också skulle gilla? Ville gaffatejpa hennes mun tyst, minns jag.

Another earth Näe. Pretentiös filmskolefilm, i ordens värsta bemärkelse.

Paul Smårolig och underhållande, mycket bättre än vad man fick för sig efter att ha läst recensionerna.

Baksmällan 2 Vilken djupt, djupt obehaglig film! Ettan var ju smart och rolig? Bilderna i eftertexterna, så jävla, grabbigt äckliga. Och de där ladyboyscenerna, så märkliga? Så rädda som Hollywood är för att visa kukar på duk, och så visar de full frontal ladyboy nakenhet - och då för att man ska tycka att det är äckligt, och därför kittlande skräckroligt? Men å andra sidan, way to go, ett tabu mindre osv. Kluven.

Himlen är oskyldigt blå Oklart varför jag inte sett den förrän nu - och så här i efterhand kan jag verkligen förvånas över att det inte blev den i stället för Svinalängorna som drog hem en massa priser här hemma. Se den om du inte redan gjort det!

Hooked for life Hildebrands skejtdokumentär var väl verkligen sådär som dokumentär betraktad - men intressant tidsdokument! Kan ses här.

Martha Marcy May Marlene Nja, va? Senaste tidens Winter's Bone, hyfsat överskattad.

5 kommentarer:

Anna sa...

Aha, då kanske man kan ta och se Alvin & gänget då. Jag är extremt skeptisk men barnen vill se den. Då törs jag kanske nu då. ;)

Josefine sa...

Åh gud. Happy go lucky. Jag kan fortfarande få rysningar över hela kroppen när jag tänker på den där fruktansvärda käckheten. En av mina absolut värsta filmkaraktärer den där förbannade Poppy (eller vad det nu var för nåt käckt hon hette). Kunde knappt se klart den. (oj det här hade visst legat och pyrt hos mig)

Emma sa...

Anna: Våga!

Josefine: Hahaha!

Anonym sa...

Måste bara fråga: vad får dig att kalla den första baksmällan för smart? Personligen kvalar den filmen in som en av de mest överskattade komedierna det sista decenniet, men inte ens de mest lyriska kärleksförklaringarna till den filmen som jag har läst/hört har innehållit ordet smart. Har velat ge den ett till försök ett tag nu, så ett annorlunda perspektiv kan ju hjälpa

Emma sa...

Hmmm. Okej, ALLT var ju verkligen inte smart med/i den - men jag tyckte ändå att mycket av humorn var rätt witty på ett... eh... okorkat sätt? Lite snabbt och vasst?