måndag, januari 16, 2012

kulturlogg v. 2

My week with Marilyn Se recension.

How I met your mother - säsong 6 Är det jag som blivit prydare eller blev dialogen grövre i säsong 6? Roligt hur som helst. Men, lite mindre åhjagvillvaradomskompis-värme den här säsongen kanske.

The rum diary Se recension.

Hamilton - i nationens intresse Låt mig säga så här: det är inte den bästa svenska actionfilmen någonsin. Och det här med att en snubbe som råkar mörda oskyldiga - för att han drömmer mardrömmar med en fruktkniv i handen, no less - ska vara det bästa det här landet har att erbjuda? Va, va, VA?!

Mannen från Le Havre Brukar ha lite svårt för Aki Kaurismäki, men det här var en varm - och väldigt snygg! - saga.

Hinsehäxan Lasermannen-klass! Vilka skådisar de hittat! Vilken regi de fått! Se den genast, och gör det här!

50/50 Söt och rolig!

When the wind blows Inte min kopp te riktigt. (Men gubben i filmen ser exakt ut som min farfar. Exakt!)

Pirates Njä.

Touch of evil Ännu en av de där filmerna jag trodde att jag sett, men faktiskt bara sett delar av. Scenen med bandaren och ekot på bron - så jävla bra!

Over the edge Fantastisk tonårsångest! Hur kan jag inte ens ha hört talas om den?! Tack Cinemateket för att ni gräver fram sådana guldkorn! Kurt Cobains favoritfilm, och det är ännu mer gåshudsframkallande att se Smells like teen spirit-videon nu när man sett var inspirationen kom ifrån. Obligatorisk läsning om filmen hittas här.

Inga kommentarer: