tisdag, december 20, 2011

kulturlogg v. 50

Attenberg Lillasysterfilm till mästerliga Dogtooth, med flera briljanta scener - och så några som känns lite obekväma och obehagliga mest för sakens skull.

Play Försöker inte vara jobbigt tvärtemot nu, men jag kan inte begripa hur den kan ha genererat så mycket text. Östlunds klumpigaste och fingertoppsokänsligaste film. Ni som inte sett Gitarrmongot, se!

Maktens mängjord?

Our idiot brother Söt och rolig! Ni vet hur Julia Roberts ett tag kändes som en av grabbarna? Paul Rudd känns mer och mer som en av brudarna. Tycker väldigt mycket om honom för det! Han och Rashida Jones var fina ihop i I love you, man, och är roliga ihop i ett stickspår här också. Tycker väldigt mycket om henne också när jag tänker efter, även om jag missat henne i en himla massa tv.

The Girl with the dragon tattoo Fincher-tintad kopia av medioker film. Varken mer eller mindre. Men mest satt jag bara och tyckte att soundtracket var en sådan besvikelse.

Crazy, stupid, love Smårolig och småsöt.

Vi har redan sagt hej då Har hjälpt till att tonsätta den, här. Min motivering till låtvalet säger lite om stämningen i boken.

The skin I live in Inte så förtjust, av egentligen ingen annan anledning än "inte min påse".

The three musketeers (1948) Det finns nästan inget som motar bort feber så bra som äventyrsmatinéer och glass!

6 kommentarer:

@hessleholm sa...

Dogtooth och Attenberg har ofta nämnts i samma andetag. Jag köpte t.ex. de båda billigt med någon dag mellanrum härom veckan. Och nu nämner du dem i samma mening, hehe.

Dogtooth snäppet bättre än Attenberg, men båda riktigt bra.

Play är jag riktigt nyfiken på, jag gillade både Gitarrmongot och De ofrivilliga skarpt.

På tal om inget alls, du vet inte vad Jens Jonsson (Ping-PongKingen, God morgon alla barn, m.m.) pysslar med nu? Nytt projekt på gång eller? HOPPAS HOPPAS!

/Marcus

Emma sa...

Att de nämns i samma mening är inte så konstigt, Attenberg-regissören Athina Rachel Tsangari var medproducent på Dogtooth. : )

Har faktiskt ingen aning om vad Jens Jonsson gör just nu. Sorry!

superkryp sa...

Synd angående musiken till Dragon Tattoo. Jag har knappt lyssnat på det än. Dock två bra covers. Särskilt covern av Bryan Ferrys gamla stänkare "Is Your Love Strong Enough". Kalasbra!

Kul med musketörerna. Måste se om!

Emma sa...

Ja, måste lyssna mer på soundtracket själv. Helt klart. Blev bara så himla besviken.

Äventyrsmatinéer ftw!

Seance sa...

Där ser man jag tycker Rooney Mara var lysande i "The Girl With The Dragon Tattoo" jag tror att man skulle uppskatta filmen ännu mer om man inte sett den svenska taffliga versionen innan.

Emma sa...

Jag tyckte nog att den svenska varianten var helt ok, ändå.