måndag, oktober 05, 2009

Lorrie Moore

I somras när jag läste volym 2 av The Granta Book of the American Short Story fick jag som sagt en hel del uppslag på nya namn jag ville läsa mer av. Den historia jag föll för hårdast, och vars författares språk och ton berörde mig allra mest var Lorrie Moores People Like That Are the Only People Here. I helgen påminde Andres Lokkos krönika mig om att jag skulle införskaffa lite mer av henne, och The Collected Short Stories of Lorrie Moore är äntligen på väg hem till mig. Yay!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Amy Hempel. Bra författare.

Emma sa...

Beställde faktiskt hennes Dog of the Marriage i somras från Play.com, men av någon anledning har den inte ens skickats än. Det rann lite ut i sanden efter det där - tack för påminnelsen! Beställde just en annan utgåva, som dessutom var billigare.

Hynek Pallas sa...

Det är lite skumt ibland hur man går från att inte veta något om en företeelse till att den är överallt: jag skulle köa till en visning i Toronto och köpte mig en bok i affären på gallerians nedervåning. De hade påpassligt nog lagt fram novellsamlingar - "perfekta för att köa". Sure tänkte jag och plockade "Birds of America" på grund av titeln. Författare? Lorrie Moore. Sedan har jag hört och läst om henne överallt tycker jag. Och nu Lokko alltså. Men det är förstås välförtjänt, boken är suverän.

Emma sa...

Sådär tycker jag att jag har det mest hela tiden: man tror att man gör en helt fantastisk ny upptäckt och vill sprida gospeln - och så visar det sig på alla möjliga upptänkliga sätt att resten av världen redan haft stenkoll...