fredag, oktober 30, 2009

00-tal

Fler och fler listor över nollnolltalets bästa filmer har börjat läggas upp på nollnollfilm.se (bland annat Jan Gradvalls och Andrea Reuters), och min nedräkning fortsätter.

Samtidigt har flm gjort en sammanställning över svenska filmkritikers favoriter bland nollnolltalets svenska filmer. Min röst såg ut så här:

1. Lasermannen
2. Flickan
3. Hr Landshövding
4. Gitarrmongot
5. Om jag vänder mig om

Vilka svenska filmer gjorda på 00-talet har imponerat mest på er?

--

Såg förresten just om Last Days of Disco. Oj, vad den inte hade åldrats med värdighet - och då var jag ändå inte helförtjust när det begav sig heller.

32 kommentarer:

Gabh sa...

Tjenare Kungen. En film som jag sa på tv om en underklass kille som är mobbade på ett överklass skolan. Jagare (dock jag förståd inte svenska när jag sa det :D ). En dokumentarfilm om en skolan i en förort. Och det var det :(

Last Days of Disco. Jag tyckte att det var tömte när jag sa det på bio. Men jag nog kollade på lite för mycket bio under den tid.

Jonas sa...

Last days of disco är kanske den svagaste Stillman-filmen, men ändå helt fantastisk ju!

Emma sa...

Gabh: Oj, det ser rent filmmässigt inte ut som om ditt nollnolltal hittills varit så bra...

Jonas: Fastnade inte så mycket för någon av hans filmer har jag för mig, men blev lite nyfiken på att se om dem nu kände jag.

Anonym sa...

Glömde du inte "Detaljer" på din lista?

Gabh sa...

Inte när det gäller svensk filmer, tyvärr; men jag kanske borde se mera. Fortfarande har inte helt förlåtit Svensk filmindustri för Bang Bang Orangutang.

Emma sa...

Anonym: Helt sant, det grämer mig lite att Detaljer inte kom med på topp fem. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle bytt bort... Jag är usel på listor.

Gabh: Då har du inte sett Daisy Diamond av samme regissör.

Gabh sa...

Nej, ska gör det. Tillsammans! Den var bra.

Gabh sa...

(Ska håll käften nu).

eff sa...

Haha, jag gillar att det under Gradvalls lista står "Jag Gradvall är en av landets främsta kulturjournalister."

Roligt.

Johan Ahlin sa...

Darling!

inanna sa...

(ekovarning) Darling!

HansG sa...

Jag blir tjatig nu, men jag säger också Darling.

HansG sa...

Och en sak till. Gangster är i alla fall inte med.

Emma sa...

Gabh: Nejnejnej, undvik Daisy Diamond! Och ja, Tillsammans har jag varit sugen på att se om länge nu, utan att komma mig för.

Eff: Satt också och fnissade lite åt det.

Johan/inanna/HansG: Jag hade först Om jag vänder mig om/Darling/Låt den rätte komma in/Lilja 4-ever/14 suger på delad femte plats, men de bad mig ta bara en. (Så jag verkade ju helt ha glömt bort Detaljer... Men den ÄR ju en av de absolut bästa svenska 00-tals-filmerna.

Och Gangster finns inte med säger du, Hans? Haha.

magnus (den riktiga) sa...

Farväl Falkenberg? Varför har du inte med Farväl Falkenberg? Vad är det här för lista egentligen? Det här känns verkligen inte bra ...

Emma sa...

Jo serru Sickan, det är MIN lista.

Gabh sa...

lol! Det är det.

Tack för varningen. BBO var en av ett fåtal filmer som gört mig trött på livet. Hans huvud, rakt i kameran, hur manga gånger??!

Mattias S sa...

Emma: Tycker du verkligen Gitarrmongot var bättre än De ofrivilliga?

Dom 5 bästa svenska filmerna från 00-talet enligt mig:
1. De ofrivilliga
2. Zozo
3. Lilja 4-ever
4. Tillsammans
5. Smala Sussie

Anonym sa...

Natan (av Jonas Holmström & Jonas... nånting...). Den kommer jag aldrig att glömma. Kort, ja, men bäst.

Annars, Sånger från andra våningen, och Den bästa sommaren (minsann!).

Johan Ahlin sa...

Hm, Roy Anderssons båda filmer borde vara med på nagon lista. Känns ibland som att politiska ställningstaganden kring filmproduktion gör att man utelämnar Roys alster.

Emma sa...

Mattias S: Ja, det tycker jag verkligen. By far.

Anonym: Den har jag inte sett. Vet du om den finns på nätet? Länk? Och ja, Den bästa sommaren är fin!

Johan: I mitt fall har det inte så mycket med politiskt ställningstagande som med tycke och smak att göra.

Unknown sa...

På sajten så har dom en lista på dom som gjort listor. Dom har glömt att ta med dig. Varför vet jag ej.

Mattias S sa...

Emma: Ok, mycket konstigt! :)
Förövrigt tycker jag du borde vara betydligt mer aktiv med ditt betygsättande på filmtipset. :)

superkryp sa...

Åh, vad roligt med lista. Jag tror att det är ungefär fem svenska filmer jag har sett de senaste tio åren, eller tio, möjligen. Lasermannen var riktigt, riktigt bra, Men om jag såg Lasermannen på teve, räknas den verkligen då? (Sånt som jag klurar på.)

Lars Johansson sa...

00-talets 10 bästa fimer.

1. Mannen utan hjärna
2. Kniven
3. Äventyr uti Marängkakans Gräs och Parklek
4. Skugga
5. Skrev
6. Ritade
7. 65 spänn för en macka
8. Hörni grabbhalvor
9. Final Push
10. Nej svarade han

Anonym sa...

Tillsammans

Om jag vänder mig om

Fyra nyanser av brunt

Låt den rätte komma in

Detaljer

Emma sa...

Anders: Min lista är en nedräkningslista, och ligger separat. Övriga listor är kompletta.

Mattias: Hmm, ja, kanske borde vara mer aktiv. Jag jobbar lite stötvis med betygsätningen. Dvs när jag inte har något att göra. :)

Superkryp: Jag såg också Lasermannen på tv och räknar med den ändå. Den är lite för bra för att glömmas bort tänker jag.

Lars: Tihi.

Brooks: Grämer mig fortfarande över att Detaljer inte är med på min lista...

Mattias S sa...

Emma: Om man har en närmast komplett betygsättning på filmtipset är det dessutom ett ypperligt redskap när man ska göra listor så att man inte glömmer någon film. ;)

Emma sa...

Jo... Fast å andra sidan: en hel del av de filmer som hamnat på min topplista är filmer jag kanske gett fyra till, men som jag i efterhand fattat att de är klockrena femmor. Betyg är tricky.

Jojje sa...

Betygsätningen? Hmm, äta betyg? Ja, det kanske är gott, stötvis. ;-)

Håller med om H:r Landshövding, Flickan och Lasermannen. Strålande verk. Ja, Om jag vänder mig om också faktiskt, men den platsar kanske inte på topp-5 eller -10. Måste se Gitarrmongot (och De ofrivilliga också för den delen).

Emma sa...

Ja, se Gitarrmongot om du inte sett den! Även om De ofrivilliga visst är bra, utklassas den av Östlunds debut.

Mattias S sa...

Jag säger tvärtom, även om debuten Gitarrmongot var en bra film så är De Ofrivilliga ett mästerverk!