tisdag, juni 17, 2008

?

Jag är novis i sådana här sammanhang. Jag är inte nere med lingot. Jag försöker förstå vad som egentligen hänt under dagens FRA-debatt i riksdagen, läser politiska bloggar och andra (exempel på länkar nedan) och undrar om vi lyssnat på samma anföranden. Vissa tolkar det som om Federley och Johansson definitivt säger nej i morgon. Jag uppfattade det som att man kommit på en "lösning" där ingen tappar ansiktet - utom väljarna. Återremiss? De två snackade dessutom obehagligt mycket i vad som såg ut som någon form av samförstånd med Tolgfors precis innan deras anföranden för att jag på något minsta sätt skulle känna mig lugnad. Ryktena verkar fortfarande gå fram och tillbaka om vilka som ska rösta nej eller ja, eller kanske inte ens kommer att dyka upp för att rösta.

De som höll de liberala värderingarna högst idag var... vänsterpartiet och miljöpartiet. Mailade just Alice Åström och tackade för ett fantastiskt anförande.

Jag fortsätter hoppas innerligt på ett nej! Slut upp i morgon utanför riksdagen kl 08.00.

Andra bloggare om dagens debatt (har lagt till några efter hand):
Politikerbloggen
Isobel Hadley-Kamptz
Oscar Swartz
Anna Troberg
Opassande
Rick Falkvinge
Magnus Betnér
Henrik Alexandersson
Johan Ingerö

PS. Ett litet filmtips till de ledamöter som inte bestämt sig än: se Shut up and sing inatt, filmen om Dixie Chicks. Där snackar vi mod och civilkurage.

4 kommentarer:

Daniel M sa...

HAX o Ingerös inlägg förklarar tyvärr det mesta. Alla politiker vinner, medborgarna förlorar.

http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/06/fra-fy-fan-vad-vi-r-grundlurade.html

http://ingero.blogspot.com/2008/06/okej-nu-tar-vi-det-hr-frn-brjan.html

Emma sa...

La till dem, tack! Och ja, alltihop känns mest som en sladdrig ballong allt pyst ut ur just nu. Aniklimax.

Technicolor sa...

Tyvärr tror jag att det hela slutar med att det blir en någon lite urvattnad version där man har gjort nån fjuttig eftergift som inte gör så stor praktisk skillnad men som minskar den skarpaste kritiken. Ofta är det ju tyvärr värst när en situation är usel men inte katastrofal eftersom kritiken då inte blir nog högljudd för att framtvinga en förändring.

Emma sa...

Technicolor: Du fick ju tyvärr rätt, jag är helt sänkt. Så jävla frustrerad! (On en helt annan note: Jag är ansvarig för att ta med filmer till midsommarfirandet, nu tänker jag att ett gäng technicolor-musikaler ska med. Gör ju vem som helst glad. Eller i alla fall gladare.)