tisdag, mars 11, 2008

Tampere








Kameran verkar ha fått ett hängigt ögonlock. Oh well.

Det är inte ofta man kommer hem från en filmfestival och har sett 42 filmer, sett ett band spela och besökt en Muminutställning på 2 dagar. Tampere Film Festival var fantastiskt!

Jag använde mig mest av blunda och peka i schemat-metoden och smet in på visningar där jag inte hade en aning om vad som skulle visas. Funkade fint, lyckades pricka in flera av vinnarna. Till exempel Tobias Nölles fina, fina René, om en man som är så ensam att hjärtat går sönder när man tittar (se minitrailer här). Andra höjdpunkter var Oscarsnominerade I Met the Walrus, fantastiskt snygga ryska dokumentärer som Na 3 Planeta och filmen med kanske världens längsta filmtitel: Vverks TormashgkamiIli Phantomas V Uezdnom Gorode (Upp och ner) om en rysk breakdancetävling. Sydafrikanska Gangsta Project 1 kändes kanske... en aning inkvoterad i sammanhanget med sitt usla ljud, sina mumlande thugs som varvades med svajiga inklippsbilder på en "snygg" tjej som åmade sig mot en, jag vet inte, gammal Mazda.

Som alltid när man ser så mycket bra, spännande och intressant kortfilm på en och samma gång börjar man undra varför SVT inte har ett kortfilmsprogram i tablån. Gör en god gärning: mailbomba dem och se till att de ändrar på det.

--

De senaste dagarnas låt: Willy DeVilles My One Desire (Vampir's Lullaby).

8 kommentarer:

Anonym sa...

underbara bilder. de känns oemotståndligt finska ;>

henrikbackstrom sa...

Emma - då får man väl tacka för att ni tog ut min(+crew) film. Är ni juryn som avgör vilka sju som visas på bergakungen den 10 april? (ang. mänskliga rättigheter)

Emma sa...

daniel: Visst gör de? :)

Henrik: Nix, jag är inte med i juryn - jag var bara med i den lilla minigruppen (två pers) som snackade ihop oss om vilka som skulle gå vidare.

Anonym sa...

fin fina bilder. 42 filmer på 2 dagar är ganska mastigt. jag gjorde 45 på 10 under GIFF, fast jag jobbade ju också..

Emma sa...

Fast Tampere är ju en kortfilmsfestival, så jag hade det nog en liten aning lättare. :)

H sa...

Jag ska allt ta och maila. Mer kortfilm åt folket! Eller åtminstone det tv-tittande folket.

Anonym sa...

Alltså. Tobias Nölles René verkar helt outstanding. Fick en härlig kombination av gåshud och ångest av trailern. Vet du var man kan få tag på denna?

Tack för en fin blogg.

S.

Emma sa...

H: Bra där!

Sedir: Tack själv för fin kommentar!

Jag vet faktiskt inte var man kan få tag på filmen, den är väl relativt ny och kanske inte finns utgiven än. Man får helt enkelt hålla ögonen öppna, eller kanske kontakta Nölle via hans sida och fråga. Lycka till! (och, meddela gärna om du får tag i den, jag vill se om den!)