tisdag, mars 11, 2008

morr

Sitter just nu med UFC i bakgrunden och irritationen jag kände när jag läste Pea Nilssons tevekrönika i morse bubblade upp igen. Han skrev inte bara att UFC "vore bäst osänt" han skrev också att "kommentatorernas närmast liderliga frossande i de kickar och slag som utdelas i stålburen är på gränsen till vämjeliga. Traditionell boxning kan vara grym men skillnaden här är att grymheten är bärande och människan förvandlad till ett djur i bur som slåss för livet. " What? Vilka avsnitt har han sett egentligen? Som om inte det vore nog skrev han också
I den senaste "Rambo"-filmen lär det - enligt hörsägen - dödas en person i halvminuten eller något åt det hållet. Om det stämmer är det ju en sport i sig att komma på och skildra så mycket ondska och infantil blodtörst på kortast möjligast tid.
Jag tänker att det kanske är ett lite väl kategoriskt uttalande om något man öppet erkänner att man inte sett?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte han sett nått av det han snackar om, men indignationen är det inget fel på!

Känns som att mycket journalistik (särskilt i DN?) nuförtiden handlar om att vara upprörd och beklämd. Att ungdomar har för mycket sex (pga big brother?), att folk lär sig slåss genom att titta på eländiga program på "dumburken" och att reklamen ger oss osunda skönhetsideal. Det medialiserade samhället har avhumaniserat oss och den tid när vi alla älskade varandra förutsättningslöst är numera ett minne blott.. (ironisk)

p. sa...

har du sett det där andra programmet -- "whacked out sports"? det lät ju faktiskt rätt sunkigt...

angående "djur i bur som slåss för sitt liv" och den där rambo-parallellen, så kändes det mycket mer som att en tv-krönika måste skrivas, än verkliga känslor.

kom även att tänka på kommentarerna till "no country... "-recensionen i svenskan (http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_921129.svd), där det verkligen kändes som att jag sett en annan film än många av de som kommenterade upprört

Mattias S sa...

Emma, hur ställer du dig till att barn tittar på UFC? :)

Joakim sa...

intressant. min kompis mattias, som länge varit ett stort wrestling-fan, började faktiskt följa ufc bara för typ några veckor sedan. och jag har hängt på lite smått. var programmen verkligen så "wrestlingfierade" förr? har för mig att det för några (ja, typ allt mellan 5-20 år)år sen bara var två underground slagskämpar och en bur. inte ens någon domare.. men jag kanske har fel. hursomhelst. bra att sporten blivit lite mer rumsren iaf. och vad gäller våldsaspekten - i ufc gör sig folk illa när de blir slagna. de blöder. får ont när motståndaren bryter deras handleder. det måste väl iaf vara mycket mindre skadligt att titta på än exempelvis rambo/rockyfilmerna och "vanlig" wrestling där folk kan ta hur mycket stryk som helst och fortfarande stå upp. sen är ju brock lesnar typ världens mäktigaste man.

Joakim sa...

på tal om whacked out sports. har inte sett det. men det låter ju inte häften så äckligt och otittbart som scarred eller vad det heter på mtv.. ball tv! men fullkommligt otittbart.

Emma sa...

Jack: Ja, det är verkligen VÄLDIGT mycket upprördhetsjournalistik nu för tiden. Det var bättre förr. :)

P: whacked out sports har jag inte sett - och no country-kommentarerna var lite... underliga, ja.

mattias s: som sagt, jag tycker det är en väldig skillnad på vad barn och vuxna "kan" kolla på.

Joakim: Jag har inte haft stenkoll på UFC:s utveckling genom åren, men det är ju högst möjligt att UFC är mycket mer rumsrent och städat nu jämfört med förr. Men jag har svårt att se att boxningens kraftiga slag mot huvudet skulle vara mindre grymt än grapplandet etc i UFC:

Mattias S sa...

Emma: Jag vet, jag förstår och jag håller med till viss del. Jag blev bara nyfiken på vad du tyckte om UFC.
Det var inte alls menat som en sarkastisk kommentar eller så utan en helt vanlig undran.

Johan Ahlin sa...

Äsch, UFC är inte så vackert som boxning, och faktiskt inte så barnvänligt som en bra boxningsmatch. kolla lite riktig fighting här;
http://www.youtube.com/watch?v=2p3bFrP8-HM

Kristoffer Viita sa...

Tacka vet jag Pride, det var tider.

Anonym sa...

Krönikan är inget att vara upprörd över, finns det verkligen ingent annat här i världen som upprör?

Emma sa...

Simon: Det faktum att det finns andra saker att vara upprörd över i världen gör inte att jag tycker mindre illa om dåligt underbyggda krönikor.

Anonym sa...

Mm men om man älskar dom där programmen han kritiserar så är man störd, jag tror att det är så faktiskt.....därav den magsura kommentaren från mig.

Emma sa...

Ja, nämen, då så. Skön bild av omvärlden ändå. "Gillar du det här är du STÖRD."

Emma sa...

Johan förresten: Jag får lika delar gåshud och obehagskänslor av alla slag mot huvudet i dt där klippet.

Anonym sa...

Så då finns det inga störda personer med andra ord, jo en, jag själv. Känner mig inget vidare efter att ha kollat på dom där programmen. Vad som är bäst är iallafall att du inte är störd.

Johan Ahlin sa...

Well, varken Arturo eller Mickey har nåt Knockoutslag och blodet i klippet är nog mer relaterat till dåliga ögonbryn, och, deras två matcher bedöms höra till de bästa någonsin...

Och lite off topic, youtube fungerar inte riktigt bra till ex boxning.