torsdag, november 29, 2007

dvoted to Cinemateket




Kl 19, lördagen den 8 december visar dvoted i samarbete med Cinemateket det bästa av det bästa av ung, svensk film på Filmhuset. Kom dit! Min bröstkorg håller på att sprängas av stolthet över att kunna visa de här 12 fantastiska kortfilmerna på duk! De är lekfulla, vrickade, fina, experimentella, de spretar och regissörerna har tack och lov inte hunnit fastna i idéerna om vad svensk film är och borde vara. Rekommenderad tittning till alla som vill ha koll på vad som händer där ute, och någon representant från SVT borde komma dit och kolla vad de går miste om när de inte har ett program för svensk kortfilm i tablån. Sen ska de helst gå hem och göra något åt saken.

Programmet ser ut som följer:

Klasskamrater av Victor Lindgren

11011100 Magnus Johansson och Rasmus Alkestrand

Under täcket av Emil Mkrttchian, Måns Wide och Franz Ung

Sträva av Robert Ek

Ett meningslöst sus av Elisabet Ericson och My Eklund

Felicia av Alain Darborg

Nattgångaren av Sonja Perander

Dart av Måns Wide

Ingen älskar som du av Niklas Grusell

The man who wanted to die av Emil G Ryderup

Save av Shobitha
Puvaneswamaralingam

Vad tyst det blev av David Sandberg

UPPDATERING: För att komma in krävs ett Cinemateket-kort - och sådana kommer att finnas att köpa på plats till löjligt förmånliga priser.

15 kommentarer:

henrikbackstrom sa...

Min kortfilm som jag kommer regissera i december kommer bli grym. Hoppas jag kan få lite feedback från Emma då.

Unknown sa...

ooh, Vad tyst det blev är ju så jävla kul. Synd att man inte har möjlighet att komma och kolla, hade varit spännande. Bra initiativ iallafall, det borde göras mer sånt här

H sa...

Kortfilm känns underskattat. Jag underskattar det också. Men de kortfilmer jag har sett och vill se igen känns helt omöjliga att få tag på. (Även om de har varit Oscarsnominerade)Tyvärr!

Tomas_Timelock sa...

hur bra är bra när det gäller kortfilm? Tycker fortfarande få kort- och/eller novellfilmer kommer upp i samma klass som Reza Parsa och Thomas Vinterbergs examensfilmer från danska filmskolan.

/tomas

Anonym sa...

varit away ett tag nu! men ser att det är fullt ös här!

Kortfilmer är underskattade.. men tyvär är det av en andledning oxå.. det finns mycket bra men oxå mycket dåligt. ialf skapa vidare all ni som gör kortfilmer :) ni är på rätt spår ialf!

Hoppas allt är fint emd dig emma! kanske kommer fröbi den 8.e å säger hej!

/Skådis..

Anonym sa...

Hej Emma! Ska du sitta i novemberfestivalens jury nästa år? Hoppas det. Skulle vara kul med en som förstår det fina i det som är annorlunda...

Anonym sa...

Hej!

Jag vill inleda med att säga att detta snart kommande påhopp ej har något med dej som person att göra. Du råkade faktiskt bara komma upp med din ensamma blogg vi en googlesökning efter något helt annat. Men nu kan jag ej hålla inne mitt hat mot bloggar längre. Alltså helt seriöst, vad fan håller du på med? Det finns ju inte en vettig själ som bryr sig om vad fan du hade för dig förra tordagen, förurtom dina trötta vänner som du förmodligen tvingar läsa denna blogg. Vore det inte enklare att bara skicka ett mejl till dem en gång i veckan där du förklarar vad du gjort den gångna tiden så att alla kan få sitt behov av "ditt liv" tillfredsställt. För du tror väl inte på fullaste allvar att någon läser detta. Varken denna kommentar, eller din blogg. Så vad har vi uppnått med detta? Absolut ingenting. Följaktligen anser jag att både du och jag skall sluta upp med dumheterna och hänge oss åt något med lite relevans och allmännytta istället. Eller vafan, skaffa en dagbok om du vill ha nån stans att vädra åsikter. Jag ville nämligen hitta en söt tjej som jag såg på tunnelbanan häromdagen och gjorde därför en sökning efter henne på google. Och vad får jag upp, jo, 1276230 dumma jävla bloggar, och inget om henne. Så hur vore det om vi rensade internet från dessa stolletyg och levle lite på riktigt i stället? Vad säger du? Jag är öppen för debatt om du känner att detta är något du stör dig på. Vänligen skicka ett mejl (bloggupproret_2007@hotmail.com) där du med några rader kan motivera varför du tyckte att jag skulle behöva läsa denna sörja. Och återigen, kom ihåg att detta vansinnesdåd á la Michael Douglas i "Falling down" ej är personligt riktat mot din blogg. Jag skulle dock bara verkligen vilja veta varför denna cancersvulst ej vill dö, och varför du tycker att jag ska drabbas?

Hoppas att du ej tar illa upp!

Hälsningar/

Bloggupproret 2007!!! Nu räcker det.

Anonym sa...

lol.. fan vilken kommentar.. undrar vad du sökte på för att komma hit om du letade efter en tjej..

aja freedom of speach.. lycka till med flickan.. träffar sånna tjejer varje dag *suck* blir förälskad varje gång.. men men :)

/ skådis

Emma sa...

Henrik: Vad kul, lycka till med inspelningen! Hojta när du är klar så ger jag feedback så fort jag hinner!

thobias: Visst ÄR den rolig? Och, visst borde det göras fler sådana här saker!

H: Jag vet - men det känns som om det dyker upp fler och fler kortfilmssamlingar, och att regissörers kortfilmer mer och mer dyker upp som extramaterial.

Tomas: Bra är i det här fallet mtycket bra. :) Parsas och Vinterbergs kortfilmer har jag inte sett - vet du om man kan se/få tag på dem någonstans?

Skådis: Kom dit och titta, och säg hej!

Anonym: Åh, vilken FIN kommentar! Blev nästan lite teary eyed. Jag VILL hemskt gärna sitta i juryn varje år, men det får jag nog inte.

Bloggupproret: Jag gissar att du bryr dig lika lite om vad jag gjorde i torsdags som jag bryr mig om hur mycket du bryr dig om vad jag gjorde i torsdags. Jättelite, snudd på inte alls.

Don Simon sa...

måste man vara medlem i cinemateket för att ta sig in på kortfilmsgrejen den 8:e?

och vart hittar jag ett program?

keep up the good work!

H sa...

Det låter lovande! Då ska jag hålla ögonen öppna!

Tomas_Timelock sa...

Emma;
Jag tror jag har en kopia av dem på DVD eller VHS. Ska kolla.

Annars borde dom väl gå att få tag i via Danska filmskolan (om du vill ha orginal o bättre kvalitet.)

Thomas Vinterbergs film heter; Last Round (Siste Omgang på dansk), Reza Parsas - Gränsen(Never ). Båda är från 1995. vilket måste varit ett bra år för danska filmsolan. :-)

Gränsen samproducerades med Film i Väst, så det kan hända att dom har en kopia också.

/tomas

Emma sa...

Hmmm, ska se vad jag kan jaga rätt på.

Anonym sa...

låter ju helnajs tycker jag! drar med mig mina festivalkompanjoner och kommer förbi på lördag.

Emma sa...

Yay, vad kul!