onsdag, maj 16, 2007

Jeopardy-kategorier (och så tänkte jag uppmana till godhet också)

Dexo, Freddi och Åsiktstorped har gjort det. Så nu tänkte jag också göra det. Göra en liten lista på de ämnen jag skulle vara bäst på i Jeopardy:

1. Ord. Jag är bra på att gissa vad omöjliga ord betyder. Ord är roliga. Det är extra roligt när myntet trillar ner och man fattar att ordet "gudfruktig" inte betyder "frukt av gud" utan "rädd för gud". Prenumerera på word of the day på dictionary.com.

Vid närmare eftertanke blir det en väldigt kort lista. Jag tror att ord eventuellt skulle vara min enda kategori. Jag är inte tillräckligt filmnördig för att kunna rabbla filmfakta inom någon smal kategori tror jag. Eller jo, klart jag skulle. Observationsförmåga/fotografiskt minne skulle kanske kunna vara en annan, om det fanns någon sån. Och svenska glass- och godissorter. Eller äh. Jag skulle bara få hjärnsläpp om jag var med i Jeopardy.

--

Och nu till godhetsuppmaningen. I helgen fick jag alla i min familj att skicka ett födesedagskort var till Shane Bernier. Och så är dags att registrera sig för att ge blod. Miss Goody Two Shoes and proud.

--

När ni ändå är i farten, läs Åsiktstorped-Micke om de märkliga blod-donationsreglerna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mina Jeopardy frågor till Emma, får se hur många du kan:

(Exempel:
Svaret: Dem ska man lura pengar av.
Du frågar: Vad är svenska folket?)

Anatomi 4 poäng:
Där fastnar skrattet.
Mannens anatomi 4000 poäng:
Där finns det kanske en och annan peng.

Sen har jag inte kommit längre. De här tog 4 år.

Anonym sa...

Ord! Jag hade en härlig trillande mynt-upplevelse när jag kom på nåt om ordet paraply. Para pluie = för regn (typ)! OCH - jag insåg genast: Para sol! Parasoll! För sol!

Min syster är inte imponerad överhuvudtaget och menar på att ALLA redan vet det här, men jag får fortfarande gåshud. Jag kom på det alldeles av mig själv!

Anonym sa...

Prenumerera gärna på omettord med...
http://mailer.omettord.se/

Emma sa...

John: Tack för tipset!