onsdag, mars 14, 2007

underligheter

Okej, okej. Nu har jag blivit utmanad från tre olika håll: Älskade dumburk, Dexo och Banal. Får väl skramla fram lite underligheter då. Utmaningen går ut på att man ska skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Sedan ska man skicka vidare utmaningen till sex andra. Eftersom det inte verkar finnas en nu levande bloggare (som jag läser) som inte redan blivit utmanad eller skulle kunna tänkas svara på en utmaning från mig skippar jag det. Here goes:

1. Ibland när jag sitter ner tror jag att jag håller på att ramla. Om ni hör någon i en biosalong som flämtar till i ett helt ospännande ögonblick kan det vara jag som drabbats av sittyrsel.

2. När jag var 17 var jag au pair en sommar i Paris. (Vilket bara det är en underlighet.) Efter att ha bott i familjen i fem, sex dagar gick jag ut med några andra au pairer i området. Det slutade med att jag blev dyngpackad, headbangade på en stor scen framför hundratals människor på någon klubb, hånglade med en katolsk au pair från Irland, vi blev av med alla våra pengar, hamnade i en förort, försökte lifta hem någon gång på morgonkvisten, men blev upplockade av polisen. Att jag efter att ha blivit hemskjutsad i polisbil, ångandes av rom och cola kl 10 en söndagmorgon, ylandes om att det "inte var mitt fel, utan det var den andra au pair-tjejens fel blabla hon skulle köpa knark blabla" fick stanna kvar hos min familj och ta hand om deras tre barn är fortfarande idag ett outgrundligt mysterium. Att jag ens överlevde ångesten efteråt är ett smärre mirakel.

3. När jag var 16 hånglade jag med en då 32-årig anställd på vår skola, förmodligen hade det hela gått längre om jag inte sansat mig, rest mig upp och sagt Men för faan du är dubbelt så gammal som jag och har dessutom vita cykelbyxor på dig under shortsen när du spelar innebandy eeeeew hej då. Idag är han 46, vilket också känns väldigt... underligt. Och rätt jävla god damn äckligt.

4. Jag är extremt lättrörd. Ibland när jag tränar får jag en lyckokick som gör att jag får tårar i ögonen och vill göra ett aerobicstjut som många höll på med ett tag i slutet av 90-talet.

5. På en påskmiddag då jag träffade min dåvarandes föräldrar och släkt för första gången sa jag istället för något i stil med att "maten var god" att den "var som att bli knullad i munnen". Major case av hjärnsläpp. (En annan underlighet i sammanhanget är att jag berättat den här historien så många gånger att jag är osäker på sanningshalten. Jag kan ha skapat en skröna, jag kan ha skarvat pyttelite, jag kan till och med ha snott den från någon annan. Sant är hursomhelst att jag kan få en släng av tourettes ibland när det inte riktigt passar.)

6. Jag är en freakmagnet. Det har iofs blivit bättre på senare år.

17 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Hahaha! Härligt. Men sa du verkligen till skolgubben (känns lite underligt att kalla honom det när han var 32, men det känns ändå rätt i sammanhanget) att anledningen till att du inte ville hångla med honom var att han hade vita cykelbyxor på sig under shortsen? Det är ju fantastiskt i så fall.

Emma sa...

Jo, det här var under mina ironiska heydays.

Sara Ödmark sa...

För övrigt så lyckades jag, under den första middagen med min sambos släkt, när jag ville lätta upp stämningen med ett skämt, bland annat klämma fram meningarna "lesbisk hemslöjd" och "gör din egen näverslida". Ett mycket ansträngt skratt utbröt och jag skäms för det än idag.

Emma sa...

Vilket iofs är så oerhört tråkigt att det blir roligt!

S sa...

Haha, uttrycket "så gott att det knullar i munnen" har jag hört, men att något är så gott så att det smakar som "att bli knullad i munnen" är ju sju gånger så provocerande. Och sju gånger så roligt! Å vad jag längtar efter att få använda den kommentaren!

Margherita sa...

ja, det där med att det knullar i munnen har jag också hört men att bli knullad i munnen! sjukt kul!

jag gjorde en bildversion av min utmaning.

Frederick sa...

Hm, "sittyrsel"... That's a new one...

Anonym sa...

Gud vad vi är pluggiga Emma.
Det är scary.

Anonym sa...

Gud vad vi är pluggiga Emma.
Det är scary.

Anonym sa...

Man får aldrig reda på fortsätningen på såna där historier (det du sa om maten) men nu vill jag veta: vad sa dom andra?

Zoe sa...

men emma, du läser ju mig! o jag har inte blivit utmanad. men jag kör ändå. muahaha.

eff sa...

OBMS. OddBall Magnet Syndrome.

Knullad i munnen är ju så roligt att man nästan kissar på sig.

Emma sa...

Men hörrni, jag fattar inte det här med att mat skulle vara så god att "den knullar i munnen". Makes no sense what so ever. Väl? Knullad i munnen är det enda rätta användandet av orden. Slår jag fast nu. Okej?

Dexo: Jättescary.

Joel: Det blev mest tyst.

Zoe: Men jag tror aldrig att någon skulle svara om jag utmanade dem, så jag vågar inte riktigt. :)

Eff: Ett mycket bättre ord än freakmagnet, så klart. Finns det inte förresten någon låt som heter freakmagnet?

Anonym sa...

Jag tror som mest på häften av det här :p

S sa...

I beg to differ. " Så gott att det knullar i munnen" är på intet sätt ett perfekt uttryck, men det beskriver i alla fall en företeelse som är trevlig. som råkar äga rum i munnen.
"Gott som att bli knullad i munnen" däremot... jag vete fan om det låter så smaskens att bli knullad i munnen... det får mig i vilket fall som helst inte att tänka på god mat :)

Lisa sa...

Tourettes finns även i skriftliga varianter. Jag höll på att få med ett långt stycke om Linda Lovelace i en Gourmetartikel och kinesisk mat. Kopplingen tycktes självklar just när jag skrev det.

Emma sa...

Ucj: En annan underlighet är förstås att folk brukar tro att jag hittar på. :)

S: Jag är fortfarande inte övertygad.

Lisa: ha ha ha!