onsdag, mars 21, 2007

frågor som dykt upp på nya jobbet

Jag har inte suttit och jobbat med folk på ett tag. Frågor och tankar som dyker upp så här två dagar in på nya jobbet är

Får man pynta sitt rum och försöka dölja den grå auran bäst man kan?

Har hört talas om att någon i huset har en Rambo-affisch på dörren. Innebär det att en Ms. 45 - Angel of Vengeance-affisch skulle vara okej?

Var sitter @-tecknet på den här fördömda pc:n (som btw har ett danskt tangentbord)?

Vem ÄR damen som kommer in i mitt rum då och då och bläddrar i ett arkivskåp?

Ska man ha stängd eller öppen dörr till sitt kontor? Vad säger de sociala reglerna?

Hälsar man och ler varje gång man går förbi någon?

Och, en ganska akut fråga: Hur hittar jag till mitt kontor?

Vad säger ni?

23 kommentarer:

Julia Sebesteny sa...

Ring till telefonen du har på kontoret (om de fixat nån) för att sedan följa ljudet...funkar ju iof inte om du är för långt bort. I och med det här är det kanske praktiskt att ha en öppen dörr (löser den andra frågan). GPS om det krisar är rätt bra också kanske, typ "sväng nästa höger för att nå din destination, ditt kontor"?

d.o sa...

I ordning.

- Man får sätta upp små seriestrippar från Dilbert som dekoration. Stripparna ska ironiskt anspela på en outhärdig arbetssituation och är förklädda rop på hjälp...

- Har du en Angel of Vengeance poster på dörren som dessutom är stängd sänder det ut anti-sociala signaler. Rambo däremot är en manlig ikon och sänder ut signaler om "framåtanda" och "egna initiativ"

- Den sitter en bit åt vänster..

- Det är The Ghost of christmases past. Tala inte med henne..

- Beroende på hur du tar tag i posterfrågan.

- Man hälsar, nickar, ler, tittar i golvet. I den ordningen. (tror det är från Dilbert fö)

- Följ försiktigt efter The Ghost of christmases past. Tala inte med henne..

superkryp sa...

Ah, äntligen ett område jag är proffs på. Jag har jobbat på (flera tråkiga) kontor i hela mitt arbetsliv... nästan.

Pynt: Om andra har pyntat kan du lätt pynta, om ingen annan eller bara nån dåre har gjort det - Njae.

Naket: Lite tveksamt. Traditionellt sett är det mer okej att ha nakna karlar än fruntimmer på kontor.

@: Jag förstår att du vet hur du hittar det eftersom du redan har skrivit det. (Hah! Du queen of slamkrypare!) Men jag svarar ändå. Alt Gr (till höger om SPACE-knappen) + 2

Hemliga damen: Fråga INTE!, du vill inte veta. Jag har aldrig frågat sådana kvinnor/män. De finns på alla kontor och principen är: Man vill ICKE veta.

Öppen/stängd dörr: Glatt humör, inga telefonsamtal = öppen dörr. Sur, otrevlig, ledsen och/eller telefonsamtal = stängd dörr.

Hälsningar: Det kan räcka att nicka lite mot slutet av dagen, men visst säger man hej och ler bedrövligt ofta. Om du inte vill att sura gubbar/kärringar ska tycka illa om dig bakom ryggen ska du känna av hur många hej som behövs för vilka personer.

Hitta kontoret: Se om "Rosens namn". (Garnnystan, alltså!)

Hoppas att några av tipset gör nytta.

Anonym sa...

Jag säger pynta. Men bara med tuffa saker som verkligen gör det trevligt. Ingenting på skrivbordet, bara på väggarna. Eller, det beror iofs på hur uttråkad du blir och om du börjar hata dina medarbetare tillräckligt för att vilja provocera...

Öppen dörr, alltid. Har du ett eget kontor, med väggar? Om du har stängd dörr kommer folk tro att de aldrig får prata med dig, och dessutom kommer du ALLTID att vara out of the loop med internt skvaller/småprat/skämt/annat jobbigt som man måste (ja man måste!) vara med på...

Prata med damen. Om man inte pratar med folk lär man sig aldrig deras funktion, och då kan man inte utnyttja/undvika dem på bästa sätt. OBS: jag pratar med alla på mitt kontor, och jag tror iofs att vissa har börjat hata mig. Men det är så jäääävla tråkigt annars...

TeachMom sa...

Tja, jag brukar nog heja när jag möter arbetskamrater. Oavsett om jag träffat dem förut under dagen eller inte. En kvinna på jobbet snäste dock till nån gång och sa att det räcker att heja *en* gång om dagen. OK, så kvoten är alltså uppfylld, vi syns i morgon...

Mitt pynt i min lilla cubicle a la Dilbert är en Stenmark-magnet och en väggkalender från Total Film. Och en sjuk mängd läroböcker, om man nu kan kalla det för pynt.

Anonym sa...

Det här med kontor kan jag också lite om. Jag är inne på mitt fjärde år nu.

Du ska pynta kontoret. Det är bättre att du färgar av dig på kontoret än att kontoret färgar av sig på dig. Lyd om möjligt Josefines råd och håll skrivbordsytan fri (det här lyckas jag förstås aldrig med).

d.o är på rätt spår. Dilbert är nämligen ett måste när man jobbar på kontor. Det går att prenumerera på "Dagens Dilbert". Mejlet brukar komma vid 11-snåret (svensk tid), och till slut har man en Dilbert för varje tillfälle.

Om du vill ha kontroll över situationen med arkivskåpsdamen så ska du konfrontera henne så snart som möjligt (hoppas det inte redan är för sent)! En rak presentation och direkt efter det ställer du frågan vad hon gör i rummet. Basta!

Försök att ha öppen dörr så ofta att det är tydligt att det betyder något när dörren är stängd.

Det här kommer du att klara fint, men har du fler frågor så lovar jag att besvara dem efter bästa förmåga.

Moocko sa...

>Har hört talas om att någon i huset har en Rambo-affisch på dörren. Innebär det att en Ms. 45 - Angel of Vengeance-affisch skulle vara okej?<

Jag förstår inte varför det inte skulle vara okej? Det låter ju asbra. Liva upp Filmhuset med lite grindhouse, dammit.

Anonym sa...

Hälsar ens arkivkvinnan?

eff sa...

Du borde helt klart ha långa, grälla sjalar och en blyertspenna med ett sånt där troll med skrikrosafärgat hår på ena änden. Och pennskrin.

Du är väl nästan kulturarbetare nu, och kulturarbetare som också är kvinnor tror jag måste ha långa sjalar som böljar även när de står helt stilla i lä.

spacedirk sa...

Haha! Hur hittar man till sitt kontor?! Jag sitter i "öppet landskap". Ett hett tipps är att man kommer vääääldigt sent och sätter sig på den sista lediga platsen.....

Eller spänn en lina från ditt kontor till entrén så hittar du tillbaka. Så skulle Indy Jones göra.... :-)

Grattis till nya jobbet.

Magnus Tannergren sa...

Klart man kan inreda sitt rum. Jag har varit i Stefan Wermelins rum på SR som är det tråkigaste jävla hus som någonsin byggts. Men hans rum såg ut som ett otroligt trevligt och inpyrt vardagsruum med bokhyllor fulla med skivor och böcker.

Anonym sa...

Även jag är en kontorsråtta, och här gäller två grejer angående dörren.

1. Är dörren öppen så sitter man och jobbar, men man jobbar inte med någonting som är superviktigt och som kräver 100% av ens koncentration, så det är alltså helt okej att knata in och "störa".

2. Är dörren stängd så jobbar man som en häst med någonting som är brutalt viktigt, och som kräver ens absoluta uppmärksamhet. Stör bara om det är någonting akut!

Anonym sa...

Får man pynta sitt rum och försöka dölja den grå auran bäst man kan?
- Givet, med Post It-lappar.

Har hört talas om att någon i huset har en Rambo-affisch på dörren. Innebär det att en Ms. 45 - Angel of Vengeance-affisch skulle vara okej?
- Självfallet, jag har själv en Manhunter-affisch som ger liv.

Var sitter @-tecknet på den här fördömda pc:n (som btw har ett danskt tangentbord)?
- På tangenten som ser ut som en sten med en kanelbulle på.

Vem ÄR damen som kommer in i mitt rum då och då och bläddrar i ett arkivskåp?
- "Konsulinnan" Ahlhagen.

Ska man ha stängd eller öppen dörr till sitt kontor? Vad säger de sociala reglerna?
- Stängd, för att visa att du kör ditt eget race och inte ens vet vad dina medaretarre heter. Men de sociala reglerna säger olika beroende på vem du är, om du har duschat, borstat tänder etc.

Hälsar man och ler varje gång man går förbi någon?
- Nej, ta upp mobilen och börja prata frenetiskt varje gång någon möter dig med blicken.

Och, en ganska akut fråga: Hur hittar jag till mitt kontor?
- Fråga i receptionen.

Die W

Anonym sa...

Du kan absolut ha en Ms.45- affisch uppe. Någon på biblioteket i filmhuset har en Motorsågsmassakern- affisch på sitt kontor. Själv har jag haft en Salo-eller Sodoms 120 dagar- affisch uppsatt på en av mina arbetsplatser. Man måste ju få trivas.

Emma sa...

Oh, tusen tack alla!

Idag gick det lite värre med korridorshälsandet eftersom jag tänkte på alla tips och började garva varje gång jag mötte någon. Så nu tror de väl att jag är completely off my head.

Angående pyntandet känns det sjukt lockande att dra till med Ms 45-affischen på dörren - något annat som skulle sitta ganska skönt är den japanska affischen till True Romance, där Patricia Arquette höjer ett pumphagelgevär över huvudet, har totalt nerblodade bröst och skriker mot himlen. Men, jag mjukstartar med en dvotedaffisch på dörren, och så tänkte jag fylla hela min anslagstavla med vykortskonst och egna bilder av olika slag. Kreativt, non?

Nu har jag faktiskt lärt mig hitta. Jag får dock inte försöka mig på genvägar, då går det åt skogen.

Annan för er värdefull information: Idag befriades mitt rum från två av arkivskåpen. Dock inte dem arkivskåpsdamen, hädanefter kallad the Archive Damsell, bläddrar i. Få saker är så distraherande när man sitter i telefon som en bläddrande, mystisk Archive Damsell. Men det löser sig nog. Nu vet jag i alla fall vad det är I skåpen. Nästa steg är att ta reda på vem HON är.

Spännande dialog från kontoret:

Jag: Bra, då skickar jag dem ett mail.
Någon annan: Jag skickar ett formellt pappersbrev och diarieför det.
Jag: Oj. Okej.

Anonym sa...

tänk att det finns diarieförda brev fortfarande!
och du shootme whileiamhappy, om du skulle möta några i korridoren som går i bredd och marscherar med taktfasta steg tryck inte in dig i väggen utan gå rakt och rakryggat framåt så att de måste vika undan!!! ett enkelt tips!!!

Emma sa...

Jag visste knappt att de fanns överhuvudtaget. :)

Och, tack för tipset!

Översättarhelena sa...

Men visst tänker man alltid på diarré när man hör talas om diarieförda grejer? Eller? Nästa gång det pratas om diarieförda brev på din arbetsplats kan du kanske fråga hur de andra associerar.

Emma sa...

Jo, det skulle nog göra mig mer poppis. :D

Anonym sa...

Är du säker på att ditt rum inte behöver en Göta Kanal 2-poster?

Emma sa...

Helt säker. Fast det skulle förstås vara ganska roligt. Hmm, kanske ska...

Anonym sa...

Varför i hela världen skulle du vilja dölja huset med något? Ett av Stockholms eller kanske världens snyggaste hus, med möjligt undantag av arkitekthögskolan, behöver inte döljas av något.
Den typen av visioner gör det möjligt att föreställa sig en stad bortom förra sekelskiftets reliker som totalt dominerar stan.

Emma sa...

Som jag skrev i bildposten om Filmhuset ÄLSKAR jag den typen av byggnader - men Filmhuset är inte alls lika snyggt invändigt som utvändigt. Och det var väl mest där jag hade tänkt pynta. Jag tror inte att de låter en ny halvtidsanställd pynta UTANPÅ bygget. :)