söndag, februari 25, 2007

Nu jävlar!

Snart på väg ut till Kransen för att titta på Oscarsgalan (yaaaaay! there was much rejoicing!), antingen kör vi min medhavda Adam's Rib som förfilm - eftersom det ropats efter Katherine Hepburn - eller så kör vi något mer Oscarsrelaterat och/eller nytt. (Jag ber en stilla bön att det är mindre kackel än förra året, so not in the mood, och jag vill fan höra tacktalen i år. Okej? Och i år ska jag helst ha mer än 8 rätt.)

Om jag räknat rätt är vi/ni 15 stycken som tippat, kanske dyker det upp någon mer under kvällen. Tippförbud dock efter kl 02.00. Vinner jag tänker jag håna er för all framtid och eventuellt lägga upp en YouTube-film när jag dansar segerdans, men de utlovade filmerna går självklart till den som i så fall kommer tvåa. Är det några som får lika många rätt blir det utslagsfrågor och jag är enväldig domare. Nu är jag med i sammanlagt tre olika tips, eventuellt blir jag förnedrad av er, ett gäng bestående av gammalt Filmkrönikanfolk och Göteborgs filmfestivalfolk och gänget ikväll som mest består av folk från Stockholms filmfestival. I en av potterna finns en hel del pengar, i en annan finns det en hel del vin, i mitt finns det alltså 5 filmer i ett egenhändigt ihopknåpat paket. Må bästa tippare vinna!

--

Låtom oss bedja för elakheter från DeGeneres håll, skandaler, Dustin-fyllor och fantastiska tacktal. Amen.

--

Såg förresten Apocalypto på Rigoletto idag. Inte lika till mig som många verkar vara - och dessutom blir jag på riktigt dåligt humör av att boka på SFs crapsida, betala 95 spänn per biljett och sedan stå ut med ljudbortfall under en hel akt.

9 kommentarer:

superkryp sa...

Lycka till med de andra tipsen! Hoppas att det blir en underhållande natt. :)

Linda sa...

Vad kul med tipsen! Jag vann själv en Oscartävling som SF annordnade ett år, hade 13 rätt av 14... Jag tror inte att jag har lika rätt i år, även om några av kategorierna är ganska givna (Helen Mirren, någon?)
Har kanal 9 på och ser fram emot en lång och underhållande natt. Hoppas att ni får det mycket trevligt och att folk inte snackar för mycket...

Anonym sa...

Okej Emma så här fem i tio är jag med i leken. Men mina egna favoriter hann jag inte med att skriva.

Performance by an actor in a leading role: Forest Whitaker in “The Last King of Scotland"

Performance by an actor in a supporting role: Eddie Murphy in “Dreamgirls”

Performance by an actress in a leading role: Helen Mirren in “The Queen” (Miramax, Pathé and Granada)

Performance by an actress in a supporting role: Jennifer Hudson in “Dreamgirls”

Best animated feature film of the year: “Cars”

Achievement in art direction: “Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest”

Achievement in cinematography: “Children of Men”

Achievement in costume design: “Marie Antoinette”

Achievement in directing: “The Departed”

Achievement in film editing: “United 93”

Best foreign language film of the year: “Pan’s Labyrinth”

Achievement in visual effects: “Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest”

Adapted screenplay: “Little Children”

Original screenplay: “The Queen”

Best motion picture of the year:
“Babel”

Anonym sa...

Är det i Midsommarkransen och Tellus ni är? Jag hade tänkt vara med där, iochmed att jag har lånat en videokamera av min syster som har tillhört Folke Rydén (bara så du vet, Emma, var jag står nånstans internationellt).

gudmundson sa...

Förresten. Efterlyste inte du något sånt här förut, Emma?

Fighten' Femmes of France - 1950's girlie film

Film & TV sa...

Okej, jag slänger väl in mina gissningar också.

Performance by an actor in a leading role: Forest Whitaker

Performance by an actor in a supporting role: Eddie Murphy

Performance by an actress in a leading role: Helen Mirren)

Performance by an actress in a supporting role: Abigail Breslin

Best animated feature film of the year: Cars

Achievement in art direction: Pans Labyrinth

Achievement in cinematography: Pans Labyrinth

Achievement in costume design: Marie Antoinette

Achievement in directing: The Departed

Achievement in film editing: Children Of Men

Best foreign language film of the year: Pan’s Labyrinth

Achievement in visual effects: Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest

Adapted screenplay: Little Children

Original screenplay: Babel

Best motion picture of the year:
Babel

Anonym sa...

actor in a leading role
Forest Whitaker

actor in a supporting role
Eddie Murphy

actress in a leading role
Helen Mirren in

actress in a supporting role
Abigail Breslin

animated feature
“Monster House”

art direction
“Pan’s Labyrinth"

cinematography
“Pan’s Labyrinth” Guillermo Navarro

costume design
“Marie Antoinette”

directing
“Babel” Alejandro González Iñárritu

film editing
“United 93”

foreign language film
“The Lives of Others”

visual effects
“Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest"

Adapted screenplay
“Little Children”

Original screenplay
“Little Miss Sunshine”

motion picture
“Babel”

av: boglord@hotmail.com

Anonym sa...

15 av 24 rätt. Det känns godkänt. Vet inte hur många av dem jag prickade in ibland kategorierna här visserligen.

Annars var det en ganska tam gala. Mäktigt när Marty tog emot priset av giganterna. Men bästa film också? Nej.

Nu ska jag sova lite.

Jacob sa...

Det var ett grönt streck i mitten av duken under stora delar av Darling på Sergel i lördags: alla i publiken fick varsin fribiljett som kompensation. Det var lite snällt av SF iallafall.