fredag, februari 16, 2007

i morse, i en taxi på väg till Hammarbyhamnen

Ronny Svensson pratar film på radio.

Jag: Vilken station är det här?
Han: Du vill att jag ska stänga av eller?
Jag: Nänä, jag bara undrade vilken kanal, det är en kollega till mig som pratar men jag har aldrig lyssnat på det här programmet.
Han: Jasså, du jobbar också med film, tyckte kanske att jag kände igen dig.
Jag: Jag jobbade på Filmkrönikan innan, det kanske är därifrån?
Han: Vad ska man se på bio nu då?
Jag: Hmmm. Senaste Bond-rullen kanske skulle vara något? Beror ju på vad man gillar?
Han: Ja, jo, den var ju min son och såg. Han gillade den.
Jag: Ja, det var helt okej action, inte så Bondig kanske, men...
Han: Tror du det finns såna där på riktigt?
Jag: Agenter? Jo...
Han: Alltså, det är ju en sån där man ska skicka ner till Iran, så de ordnade upp allt det här och vi slapp alltihop.

--

Satt med som studiogäst i MTV:s Mycket mer än müsli i morse och pratade Oscars. Det kändes lite konstigt. Dels för att MTV var en så stor grej när man var liten, och ja, jag vet, det är inte riktigt samma grej idag alls. But still. (Om någon hade sagt att jag skulle vara med i MTV när jag var 10 hade jag tyckt att det var helt fantastiskt. Hade någon sagt till mig när jag var femton att jag skulle få intervjua Dave Gahan hade jag förstås inte trott att det var sant. Men det är ju en annan sak. Eller egentligen inte.) Dels för att jag kände mig... lite gammal. Äh, jag vet inte.

--

Om jag chefade över saker och ting skulle jag ge mig själv ett filmprogram att chefa över. I dagsläget är det dock ingen som ens svarar på mina mail om filmprogramsidéer. Oh well.

Trevlig helg!

--

Förresten. Helgens filmpremiärer according to me:

Bobby: 3
Dreamgirls: 2
Se upp för dårarna: pendlar mellan 2 och 3
Hollywoodland: 3
Little Children: 4 - så om ni ska se en film, se den! Var beredda på ångest och toksvart humor bara.

25 kommentarer:

Fredrik sa...

Förhoppningsvis kommer någon snart att inse att de ska starta ett filmprogram med dig!

Apropå ingenting: Har du sett Comhems TV-reklam med olika dockor? En av dockorna är så otroligt lik dig! Försökte hitta en bild någonstans men förgäves...

Quaddo sa...

Heh. MTV är som sagt inte vad det har varit. Tacka vet jag när Steve Blame, Pip Dann och Ray Cokes bl.a. fanns i rutan....

Unknown sa...

När jag är klar med min kulturjournalistiska utbildning i sommar kan jag hjälpa dig maila/ringa/tjata. Jag kräver inte mycket. Bara ett jobb. Du vet ju vad de säger om desperate times...

superkryp sa...

Fan vad dåligt att inte svara på mejl!

Emma sa...

Fredrik: Förhoppningsvis! Och nej, jag har inte tänkt på att jag är lik någon av dockorna - ska hålla ögonen öppna även om det förstå skulle vara lite obehagligt om en av de skitfula com hem-dockorna verkligen liknade mig. :)

Quaddo: Tror att Kristiane Bakker/Backer (?) var min favorit.

Magnus: Tack för erbjudandet! :)

Superkryp: Men eller HUR?! Råttor.

Johan Ahlin sa...

Bli din egen då! Recensera på din egen hemsida eller nåt likn. och ta betalt.

Sen saknar jag filmkrönikan i den tappning du och Orvar hade:(

Johan

Anonym sa...

Mail!? Men emma.. du måste använda dig av en POWERPOINT-presentation. så har alla lyckade tv-program en gång börjat.

Anonym sa...

Webbplats med rätt inriktning som inkasserar genom reklam och tids nog eventuellt medlemskap. Det vore något för dig. Det kostar inget att försöka.

Die Webmaster

Emma sa...

Johan & Webmaster: Det känns fortfarande så främmande att ta betalt för grejer på nätet - men förmodligen är det i de banorna jag borde tänka. Finns det några sidor ni själva skulle kunna tänka er att betala för? Jag kan inte komma på så många förutom Hollywood reporter, imdb och liknande som jag själv skulle kunna tänka mig att betala för - men det handlar ju mest om info, och inte så mycket om tyckande och/eller artiklar/intervjuer. Så jag vet inte...

Silferhjelm: ha ha, name ONE!

Quaddo sa...

Ja, just ja, Kristiane Bakker. Henne hade man ju nästan glömt bort....

Nu ploppar det visst fram lite fler namn:
Paul King, Rebecca DeRuvo, Maiken Wexø....to be continued....

Anonym sa...

Man bör hålla sig ifrån betalmedlemskap, det är dödsdömt. Medlemskap ska vara gratis eftersom ju fler medlemmar och/eller användare och aktivitet desto attraktivare blir det för annonsörer. Medlemskap är något man även brukar introducera senare, om någonsin, då man känner att man har något man vill göra tillgängligt för mer trogna besökare. Det finns många koncept och mallar för hur man vill göra, men det ska vara fritt, tillgängligt och enkelt. Att starta är inte svårt, därefter känner man pulsen och utvecklar i takt till den. Man bör inte ta sig vatten över huvudet.

Die Webmaster

Tatti sa...

Oh Little Children är jag så peppad på, älskar In The Bedroom.

Mr K sa...

Först & främst: Alldeles för lite filmprogram på tv.Skam att du inte får gehör för dina ideer.
Little Children var absolut sevärd - en Oscar kanske?

Space babe sa...

Kan du inte ha Google-reklam på din blogg? Jag störs inte alls av bloggar med reklam på. Du verkar ha så många besökare. Däremot vill jag inte själv betala för att läsa bloggar.

Det är väl bara bra om bloggaren kan tjäna några spänn gm att upplåta lite utrymme till reklam? De flesta är väl så nätvana nu så ögonen sållar ut reklamen direkt. INte för att jag fattar var pengarna ska komma ifrån, själv aktar jag mig noga för att klicka på reklam. Fast iofs så verkar reklampengarna bero på hur många som klickar, inte hur många som actually köper, så skaffa reklam och sen lovar jag att klicka allt jag orkar.

Anonym sa...

Blir alldeles nostalgisk av alla gamla mtv-namn. Var förälskad upp över öronen i Pat Sharp... :-)

Håller med om att betalgrejor på nätet inte är så lyckat, satsa på reklamfinansiering. Fast sålla om möjligt så att det inte är skräpreklam det rör sig om. Coola gejer till hemmet, udda resemål etc vore faktiskt kul att se reklam om.

/L

Emma sa...

Webmaster: Ah, förstår hur du menar. Känner att jag är hemskt dåligt insatt i tänket kring hur det funkar, vad som funkar etc - men blir onekligen lite sugen på att ta reda på mer. Det borde ju egentligen vara väldigt enkelt att rent innehålsmässigt toppa det som erbjuds på filmprogrammens hemsidor eller andra filmrelaterade sidor - med väldigt små medel. Jag tror fanimig att det bli nästa projekt när jag måste slå ihjäl en massa tid postbok. Tack för inspirationen!

Mr K: Kate Winslet skulle verkligen förtjäna en Oscar - men troligtvis går den till Mirren. Kanske, kanske kammar den hem en manusdito?

Space babe: tack för peppen! Ska definitivt undersöka möjligheterna - och jag tackar på förhand för klickfrenzyn. :)

L: Tack till dig också för tipsen!

Anonym sa...

Emma: Vad trevligt, blir något att se fram emot. Blir intressant och kul när du är tillbaka mer lättillgängligt så att jag får njuta åt fler sågningar i stil med Saw-recensionen.

Behöver du hjälp med IT-relaterade saker när den dagen kommer så är det bara att tuta.

Die Webmaster

silfverh sa...

Det ska ju sägas också att det du pratar om nu, Emma, var ju ambition när jag försökte stånka igång filmtidningen Playtime. I nuläget föll det lite på det att a) ingen annan hade tid, b) jag själv för tillfället inte hade tid.

Personligen har jag därför för närvarande övergått till bloggformatet eftersom det inte kräver samma form av grundmurat "journalistiskt" material, om man kan kalla det för de. Men precis som du säger, det FINNS PLATS för filmsajter som kanske har lite andra vinklar på "de hele" än de, som jag känner, kommersiellt inriktade bevakningen som ter sig idag.

Emma sa...

Webmaster: Tack för erbjudandet! (Nu återstår ju bara att luska ut exakt VILKEN webmaster du är, jag har ju mina aningar förstås, men jag känner minst... två webmastrar. :) )

Viktor: Ja, varken du eller jag är förstås ensamma om idén - och allt handlar självklart om hur attraktiv ens produkt är för läsarna och annonsörerna, och hur mycket tid man kan lägga för vilken mängd eventuella pengar.

Anonym sa...

Emma: Jag är antagligen inte en av dessa två, eftersom jag antagligen är en total främling för dig.
Om man inte räknar den gången då jag trodde att jag såg dig på Videomix vid Odenplan, haha.
För övrigt så arbetar jag som webbproducent som är ett lite bredare område.

Emma sa...

Hmm. Det komplicerar förstås det eventuella tutandet. :)

Anonym sa...

Emma: Ja, det var ett erbjudande som jag trodde att du inte var intresserad av. Men det var dock seriöst så vill du ha möjligheten så kan jag ju droppa en e-postadress så kan du utnyttja den om du känner för det.

Die Whatever

LITTLE LUCY sa...

Alltså, åh taxichaffisen, liksom skitnaiv. VILL HA. <3

Anonym sa...

Gillade det som Svenskan skrev om Little Children: "mycket feelgood för pengarna." Exakt vem är det som mår bra i den filmen?

SNy. sa...

Bobby: 4
- Jag älskar filmer som inte handlar om någonting. Liksom Seinfeld...

Dreamgirls: 2
- Gick inte den här på bio alldeles nyss? Och utspelade sig i Chicago?

Se upp för dårarna: 2
- Fanns det en regissör på plats?

i övrigt håller jag med.