onsdag, januari 03, 2007

Those were the days. Eller inte.


På lunchen satt vi och pratade filmminnen från när vi var små, och jag kom bland annat ihåg att:

... filmerna som tveklöst hyrdes mest när man hade ensamma-hemma-kvällar med kompisar var Den Blå Lagunen och/eller Can't buy me love...

... att dessa intogs tillsammans med fryspizza med några extra skivor Herrgårdsost på, en flaska Kiviks cider och sourcreamchips...

... att Lypsylet med tuttifruttismak (som förresten luktade exakt som Willy's geléhallonkopia smakar) lite grann förstörde smaken av allting men att lyckan och frihetskänslan ändå var total. Man var ensam hemma, man hade valt film själv, man lagade mat.

... att den första film jag gick på bio och såg själv var Solens Rike. Det var enormt.

... att det i efterhand kanske inte kändes helt genomtänkt av två nio, tioåriga tjejer att rota fram en dålig videokopia på Alien en mörk natt när vi var helt ensamma på hennes familjs bondgård in the middle of nowhere. Vi vågade inte ens stänga av. Vi fastnade som rådjur framför strålkastarna på en bil.

... Purpurfärgen, Mitt Afrika och Flashdance nog var mina favoritfilmer.

... att min kompis kille som fått i uppdrag att hyra någon Michael J Fox-film istället kom tillbaka med skräckisen Black Christmas. De satt sedan och hånglade i ena hörnet av skinnhörnsoffan medan jag satt och kramade deras hund och en kudde tills jag blev så rädd att fick sitta och hålla i killens fot medan de fortsatte hångla.

... när jag var åtta och jag och "min kille" blev barnvaktade av hans äldre storasyrror och deras killar och vi tittade på Teen Wolf och Ursäkta, var är floden och de såg oss som några små mascotar av något slag och tyckte vi var såååååååååå gulliga.

Åh. Hade nästan glömt.

--

En britt som tydligen var kompis med mina föräldrar "någon gång sent 60-tal" mailade mig just och undrade varför mina föräldrar inte svarat på hans mail eller samtal.

--

Det här har tydligen cirkulerat ett tag och ni kanske redan har läst John Cleese öppna brev till Bush; Britain is repossessing the USA. Annars, gör det.

UPPDATERING: Oj. Enligt Windy i kommentarerna har det cirkulerat ett bra tag. Så länge att det hamnat på urban legendssidor. Det har tydligen inte heller med Cleese att göra alls. Men det är fortfarande ganska kul.

Hos Windy hittade jag förresten ett superhjältetest. Jag blev trist nog 80% Supergirl, vilket var 5% mindre än vad jag blev Wonderwoman. Som superskurk blev jag 71% Dark Phoenix och 69% Apocalypse.

16 kommentarer:

deltidsharmonisk sa...

Amanda Peterson. Can't Buy Me Love. Det var kärlek, trodde man då iaf. Jag tog på mig nitarmband för att se äldre ut då jag ville ta mig in på Karate Kid och det lyckades :)

Anonym sa...

"Vi fastnade som rådjur framför strålkastarna på en bil."

Otroligt fint formulerat

Anonym sa...

Jag minns en TV-serie; "Titta han flyger" - "America's greatest Hero!
Anna

Windy sa...

Inte riktigt sant det där om John Cleese.

Emma sa...

Deltidsharmonisk: Själv var jag väldigt förtjust i Andrew McCarthy. Eh. Och Janne Lucas of Vi i femman-fame. :)

Sigge: Tack!

Windy: Tack för länken! Jag fixar.

kazarnowicz sa...

Jag älskade att gå på bio. Gamla Filmstaden, den som låg i hörnet på Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan var fantastisk. Jag blir fortfarande lite ledsen när jag tänker på att de rev den.

Emma sa...

Micke: Du anar inte hur avundsjuk jag är på dem som växt upp i Stockholm när det kommer till just filmutbudet. I Älmhult fanns Patriks Video & Biljard och Folkets Hus som visade film kanske två dagar i veckan. Ni hade dessutom JamJam-godisbutiker och LÖSGODIS i flera år före oss.

Magnus Tannergren sa...

Top Gun, Ghostbusters, Rocky IV. Där har ni 80-talets bästa filmer. Beskådade och begapade på Linnéa-bion i Kolbäck. Allting luktar Hubba Bubba och oljeblandad bensin. Tonårshångel. Nightrider på TV med The Hoff i sin glans dagar. Loafers. Hockeyfrilla, tubsockor. ABC 80. Metropol på radion.

Jag kryper ihop i fosterställning nu. Vi hörs nästa vecka. Hjälp.

superkryp sa...

När jag insåg att Patrick Dempsey var med i Grey's Atanomy blev jag lite "Can't buy me love"-vemodig... Extra töntigt eftersom jag redan var vuxen när filmen kom. Ha ha.

Jag kommer ihåg att jag blev så avundsjuk på att Christopher Atkins inte verkade ha ett enda födelsemärke på hela kroppen. Helt sjukt. Var så klart kär i Brooke oxå...

Tbird sa...

Teen Wolf var banne mig riktigt fräsig kommer jag ihåg.

Emma sa...

Riotbrain: I Älmhult luktade tonårshånglet gröna Extra.

Superkryp: Det roliga var att jag tyckte att Blå Lagunen var PORRIG. Ha ha HA. (Alf-skratt)

T-bird: Har inte sett om den sedan dess, men det borde man ju göra. Och kolla om den håller... 22 år senare. Gulp.

Anonym sa...

Det slog mig just att jag aldrig hargått på bio ensam, det känns helt onaturligt. Men du kanske bara menade utan förälder?

Emma sa...

ucj: Nej, jag menade själv som i självsjälv. Nästan bästa sättet att gå på bio. Prova! :)

Anonym sa...

Att se film själv är riktigt trevligt ibland, men för att absolut vara självsjälv så lär min projektor hemma vara ett bättre val väl?

Emma sa...

Beror ju helt på hur man är lagd förstås. Jag gillar att gå på bio själv. hema ser jag gärna film i klunga. :)

Anonym sa...

Bättre att vara Supergirl än Robin.....!! (som jag då bevisligen kan se mig som.... :l ) Undrar om det betyder nåt...