onsdag, december 06, 2006

en bra dag

Ett slutet-av-säsongen-snart-klar-med-boken-lugn har spridit sig genom kroppen, utan att för-helvete-jag-har-inget-jobb-nästa-säsong-stressen riktigt hunnit ta fart, jag satt och jobbade på med boken, lyssnandes på en Paul Desmond-skiva jag inte ens visste om att jag hade och någon ringde upp och påminde om att jag glömt skicka en faktura, jag hann ta en promenad på lunchen och fick lite dagsljus, drack en varm choklad och blev regnad på. Ikväll ska jag gå och se ett Rosa von Praunheim-performance.

--

Märker att vissa av mina kulturjournalistvänner blir lite skärrade av att jag varit med i ett Timbro-sammanhang. Jag flyttade från Älmhult så fort jag kunde, eftersom det var ett svårt intolerant ställe - och hoppade tydligen rakt in i en samling stockkonservativa "proggare". Häpp.

(Jag drömde för något år sen att jag gjorde en lista på saker som är viktigast för mig. Först toppade "Åka bil snabbt" listan - sen strök jag det och skrev FRIHET med stora bokstäver. Det är möjligt att jag i första hand nojade om att gå in i ett nytt förhållande och allt det där, det kan också ha varit något helt annat.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag flyttade från Älmhult så fort jag kunde, eftersom det var ett svårt intolerant ställe - och hoppade tydligen rakt in i en samling stockkonservativa "proggare". Häpp"

Där slog du allt huvudet på spiken. Intolerans finns överallt, naturligtvis även mer bildade och frisinnade kretsar. Tyvärr. Jag läser just nu en fantastisk bok, Lena - en bok om fruntimmer av Anna Branting (Hjalmars fru, signaturen René), som på ett mycket charmigt sätt visar på konventionernas makt. Lika giltigt nu som 1908 när den skrevs.

superkryp sa...

Det är svårt att vara rätt i kultursvängen. Det finns alltid nåt nån retar sig på.

Jag är alldeles för oinsatt men ordet "Timbro" verkar vara riktigt raketbränsle...

Emma sa...

Gustav: Tusen tack för boktipset!

Superkryp: Jo, jag vart ju nästan lite skärrad själv av raketbränsleordet - man har ju snudd på blivit hjärntvättad. :)

Anna Nio sa...

Gustav: har du något tips på var man kan köpa boken? Jag hittar den bara på biblioteket, vilket förvisso är billigt och trevligt, men jag har en fetisch för att köpa böcker verkar det som. :D

Roger Wilson sa...

Det var du, emma, som jämförde timbro med sverigedemokraterna. inte jag. : )

Emma sa...

Roger: Äh, sluta progga dig. :)

Anonym sa...

Jag köpte mitt ex av Lena på http://www.bokborsen.se/ Någon borde verkligen ge ut den igen. Där hittade jag också Staden, en annan bok av Anna Branting som jag tror på.

Igår läste jag 2/3 av Lena och den var väldigt underhållande, det gick inte att lägga den ifrån sig.
Nu väntar jag bara på det lesbiska, som jag tror kommer på slutet.

Anna Nio sa...

Tack för tipset! :)