lördag, oktober 14, 2006

Destricted & Mike Figgis


Fick precis låna Destricted som jag velat se sen jag intervjuade Mike Figgis för min bok. Han skulle haft med en kortfilm i samlingen, men efter att ha sett de andras filmer drog han sig ur.

Destricted, enligt Figgis:

För tre veckor sedan var det en visning av den serie erotiska filmer jag tog del i. Andra regissörer som medverkade var Matthew Barney, Sam Taylor-Wood, Larry Clarke och Marina Abramavitz. Visningen var en del av London Frieze Art Fair. Publiken bestod av Londons konstscen. Det var en dålig kväll. De andra filmerna var inte bra. De saknade mod och var precis vad jag var rädd att de skulle vara, observationer från tryggt avstånd. De var besatta av masturbation och porr. Ingen av dem tog upp manlig-kvinnlig sexualitet. Jag drog tillbaka min film från den tänkta dvd-kompilationen. Jag var arg och upprörd. Strax efter visningen - som hölls i Ms Taylor-Woods nya studio - blev det disco och en pole dancer plockades fram för att underhålla oss. Jag lämnade stället deprimerad.
Intervjuade honom per mail i flera månader, och han berättade bl a om ett erotiskt projekt han höll på med, filmat med mörkerkamera - som bara han och personen han gjorde filmerna med hade sett. Jag gissar att hans kortfilmer med Kate Moss för Agent Provocateur var ett resultat av det han kom fram till under det arbetet. Se hans Hotel om ni får tillfälle, jag tyckte mycket om den när jag såg den, och särskilt sättet han använde mörkerkamera. Jag intervjuade honom när filmen visades i Rotterdam, intervjun blev fantastisk, men Bon tackade till slut nej eftersom de hört att filmen var "för artyfarty". Och visst...

--

Hört från köket: Det ser ut som om någon gjort ett berusat snitt i osten. Kan det vara du?

4 kommentarer:

Anonym sa...

eller var det ett stort bett?

Fredrik Adolvsson sa...

Finns det någon möjlighet att vi kommer få läsa den där Bon-intervjun på annan plats någon dag?

Emma sa...

Anonym: Jag blev lite orolig ett tag att så skulle vara fallet, men det var faktiskt bara ett väldigt oexakt snitt. :)

Fredrik: Postar den kanske här, om jag hittar den. Misstänker att utskriften försvunnit i ett misslyckat datorbyte. Min nya Figgis-intervju är hursomhelst betydligt bättre, och den hamnar i boken. :)

Fredrik Adolvsson sa...

Och där ökade min nyfikenhet inför boken ett rejält snäpp. Effektiv marknadsföring, minsann!