tisdag, augusti 01, 2006

nutty professor-liv & shortbusintervju

Jag blir vansinnig. Mitt skrivbord ser ut som fan. Min lägenhet ser ut som en pundarkvart. Jag vadar fram i böcker och tidningar och utklipp och obegripliga anteckningar. Jag glömmer att äta lunch. Jag blir inte klar med boken. Min förläggare kallar det separationsångest. Jag kallar det brain freeze och prestationsångest. Nästa gång jag skriver en bok ska jag:

1. inte sätta upp en fullständigt omöjlig deadline.
2. inte sedan skriva vidare utan att ha en deadline ALLS.
3. inte prata så mycket om den.
4. inte tänka - och under inga som helst omständigheter säga högt, och ABSOLUT inte till en förläggare - att "jag har allt i huvudet och det är bara att få ner det på papper".
5. inte läsa på för mycket eftersom man då inser att man aldrig någonsin kan ha något nytt att komma med, allt är redan sagt av mycket klokare och mer välformulerade människor än jag.
6. inte tänka "idag ska jag skriva färdigt boken".

Om ni vill ha en liten hint om vartåt intervjuerna i boken lutar, titta på intervjun jag gjorde med John Cameron Mitchell i Cannes angående filmen Shortbus.

5 kommentarer:

mattias sa...

Hej Emmisen,
Har trots länkar hos Roger och andra inte hittat hit förns nu, men så fort jag sitter på min egen dator, inte min lånade sommarvikariedator har du en given plats bland mina bokmärken. Peace out,
M.Diddy

Emma sa...

Nämen, vad roligt att du tittade in! Mitt fotbollsintresse är förvisso begränsat, men jag ska kika in hos dig och kanske, kanske lära mig något. :)

Anonym sa...

Bok? Pysslar du med en bok? Detta var nyheter för mig. Är hela boken intervjuer med filmnissar eller är det nåt annat också?

Lycka till, jag kommer kolla in den!

Anonym sa...

Har precis kommit hem.... trött men ganska glad:-)




Klockan var 20.00 ikväll (onsdag 2 augusti) och då kom de allihop!
Från hela landet av alla dess slag. Veteraner som nya, unga som gamla, till premiären av Mårten Klingberg´s nya långfilm "Offside"!


Hur många kom? Jo över 1300 betalande besökare!!
Hur fick alla plats? På en travbana som fungerade som
Drive-in Bio med utmärkt ljud och bra bild - då storleken
på filmduken var hela 26x11meter!!
Säckvis med popcorn, grillad eller kokt korv - läsk, öl, biffstek, sega bilar, ja det mesta fanns för hålla magarna i trim och bidra till mysfaktorn inför "Offside"-premiären!

I samband med den årliga folk- och bilfesten Classic Car Week
i Rättvik, Dalarna så anordnades denna premiär!

Runt klockan 23.00 började filmen då det var vår sol på himlen som bestämde starten för att det skulle vara rätt ljus!
Mårten Klingberg, regissören bakom filmen var själv på plats och var mycket nöjd med uppslutningen till hans nya långfilmspremiär!!

"Offside" handlar om Anders som leder Stenfors fotbollslag i Div.6(!) och har en svår balansgång mellan sin far kallad "Boston" tillika gammal fotbollslegend och sin egen fru och dotter.
Sen att de får en oväntad inneboende som skall "rädda" laget från att floppa ur division6 gör inte saken enklare eftersom han visar sig vara en helt annan en vad laget och Anders själv hade trott.

Klingberg försöker spegla olika sorters problem på många plan, men det blir inte så mycket mer än en snudd vid varje.

Det handlar om hembränning, alkoholism, köpa grejer till barnen istället för att ge dem tid och intressera sig för dem, prioritera sin partner, jämlikhet mellan män och kvinnor, relationen med åldrande föräldrar och hanteringen och vården av dem, svenskarnas syn på invandrare, polisens behandling av flyktingar, utpressning på kommunalt plan, arbetslöshet, tryggheten att få arbeta där man bor, flytta och hjälpa barnen att komma in i den nya miljön med skola och kompisar, hantera som vuxen sina obearbetade barndomsupplevelser, ekonomiska bekymmer, Det är inte fel att gå i terapi enskilt eller i par, löften till sina nära och kära som skall hållas osv...

Allt detta hittar du i "Offside" och Klingberg sydde ihop historien snabbt så att alla klarade sig i slutet.
En del av oss känner säkert igen sig i någon av de utplockade situationerna och säkert är något hämtat ur Klingbergs egna upplevelser; dock snuddar han vid alla dessa ämnen kanske lite för snabbt - filmen skulle kunna byggas upp som en serie, men passade absolut även i långfilmsformat.

Har några av er läst fotbollstidningen Buster som unga (denna tidning var faktiskt med i filmen) då kommer ni se lite inslag som påminner om historierna i den fast i filmformat! Känslan av trovärdighet dyker upp i några sekvenser, och filmen är bonnig rakt igenom och var ska en sådan film ha premiär; om inte i Rättvik!! Filmen får en difus 3:a av 5 möjliga.


Största upplevelsen var dock att få se film i denna miljön som vi fick vara med om då alla gamla härliga, en del vrak, en del nyrenoverade andra nyinköpta men de flesta sköna 50- och 60-tals amerikanare till bilar.
Ljudet för filmen var fiffigt fixat då det bara var att ratta in FM 103,4 på bilradion och allt var exakt synkat med filmen.
Tack Klingberg och alla skådespelare + teamet bakom filmen, men tack också för ett bra arrangerat program av Classic Car Week i Rättvik!
Helt klart kommer jag nästa år till denna härliga Drive-in Bioupplevelse och med allt vad det innebär! Here we comes Rättvik 2007!
(PS.Imorgon 3 augusti har Walt Disneyfilmen "Cars" (Bilar) premiär, också den på samma plats!)

Glada vink från Sebastian Hugo´ !!:-)

Hoppas du kan ta det lugnt de här dagarna nu då!!!

Emma sa...

Björn: Jäpp. Jag skriver sen drygt ett år tillbaka på en bok om hur sex och sexualitet skildras på film. Mest bygger den på intervjuer med regissörer, men också kompositörer, föreläsare/konstnärer och forskare har slunkit med på ett hörn.