torsdag, augusti 31, 2006

irritationsmoment

1. Tant som helt uppenbarligen inte var handikappad men satt på en handikapplats på tunnelbanan ryckte tag i min mobil - som har ljudet avstängt, och jag satt och skickade ett sms - med flottiga, otäcka Pomperipossafingrar och väste "Den där får du inte använda här!".

2. x, som bloggat ner min blogg, mailar ett fjäskigt mail som säger att x gillar min blogg och undrar om jag vill vara med i en liten minimailenkät av typen "hjärndöd skit, ett fattigt beställningsjobb" x håller på med "för att dra in pengar". Jag tar mig tid, inte mycket alls, men ändå, till att svara på frågan, svarar förmodligen stentrist och uselt, och får inget svar. Ett ditt svar landade i min inbox är väl bara common folkvett?

3. Vuxna människor som äter snor i offentlig miljö.

4. Och det som toppar ALLT kan jag inte skriva om. Men det gör mig snudd på rasande. Jag tar det lugnt i några timmar till, vill inte bli av med 7 papp.

(Okej. I'm losing it. Jag är arg och irriterad över småsaker. Jag har fullständigt tappat greppet om hur man stavar och bygger upp meningar. Har glömt alla telefonnummer och portkoder. Vill. få. boken. färdig. nu.)

UPPDATERING: Kom på ett irritationsmoment till:

5. Click, filmen med Adam Sandler. Skitfilm. Säkert tio skämt bygger på att Adam Sandler tycker att tanken på att hans dotter någonsin kommer att tänka på, uppleva, eller ens komma i närheten av en sexuell situation är jobbig. Säkert tjugo bygger på att en hund humpar en gosanka. Och Kate Beckinsale är ömt vårdande, förstående och moderlig fast hennes man är ett praktarsle som om han kunde välja helst skulle vilja använda sin magiska fjärrkontroll för att snabbspola sig förbi gräl, konflikter och förspel (och den obligatoriska massagen frun vill ha för att ens kunna tänka sig att gå med på sex). Bah.

21 kommentarer:

Hannes Dükler sa...

Helt uppenbarligen handikappad om du frågar mig.

Emma sa...

Förstås.

Anonym sa...

hej, emma klart jag blev nöjd, glömde svara bara.
mitt jobb är som att dricka ren HB = hembränt, slår ut alla hjärnceller, sakta men säkert. tillslut har jag bara minnesluckor och ett dåligt samvete kvar, men mejlat dig nu.

Emma sa...

Det är helt lugnt, som sagt i mailet redan. Jag är gladare nu, har ätit en chokladmorotskaka på Martins som var to die for. Då kan man inte vara sur längre. Inte lika i alla fall. (Oredan på punkt fyra måste redas ut innan helgen dock, annars snappar jag och går Falling Down på första bästa snorätare.)

Hannes Dükler sa...

Förslag på ännu ett kollektivtrafikrelaterat irritationsmoment (är inte det en outsinlig källa för dylikt?): Folk som MÅSTE TITTA UT när tunnelbanan åker mellan Slussen och Gamla Stan/vice versa.

Kom förresten på att det nog heter "helt uppenbart" och inte "helt uppenbarligen" – har också tappat grammatikgreppet.

Emma sa...

Fan, jag visste det. Har suttit och stirrat på "helt uppenbarligen" utan att bli klok på hur det ska användas. Idag har jag också funderat på "dra växlar på" och "består i". Säger man verkligen "dra stora växlar på"? Låter helt fel. Och säger man "består i" eller "består av"? Suck. Vill lämna in min hjärna på hem. Och de här bokstäverna man ska fylla i när man kommenterar, JAG SER JU INTE VAD DET STÅR! Argh. (Måste informera om att jag är en av dem som tittar ut mellan Slussen och Gamla stan.)

Hannes Dükler sa...

Man säger väl "dra för stora växlar på etc"?

Och angående "består i/av" brukar jag använda mig av den här lilla minnesregeln (som ploppade upp för 15 sekunder sedan): "Hans beteende består i att äta små pälsdjur medan de fortfarande andas" men "Pälsdjuren består av en hel del härligt fluffiga hårstrån". Deal?

Emma sa...

Kanske inte lika klockren som stj-minnesramsan "det är lättare att stjäla en stjälk än att stjälpa en stärna med stjärten", men en bra minnesregel trots allt. Tack!

Hannes Dükler sa...

Stärna alltså...

Anonym sa...

Vem är jag att kommentera denna enorma mängd intelligentia som världen får ta del av genom detta märkliga fenomen blogg...? Men ändå.Ack! Emma darling,mitt behov av att meddela följande är så stort.... Så;Att dricka enbart Carlsberg Hof är översättningsbart till din värld med handlingen att bara och endast se filmer producerade av Jerry Bruckheimer!
Sug på den meningsuppbyggnaden när ni ändå är på gång...Ciao!

Anonym sa...

Fast ibland är en Hof helt okej.

Emma sa...

Bästa Namnlöse/Anonyme/Wu Ming,
om det är semiotisk krigföring av något slag du sysslar med, wooosh, rakt över huvudet. Förstår ingenting. För övrigt dricker jag nästan bara Hof, ser inte bara Bruckheimmerrullar, och tycker att The Island missförstods av de flesta.

Anonym sa...

Mhm.Man missar mycket när man är kort! Sägs det...
Mitt enda uppsåt var att informera och meddela hur saker och ting upplevs i andra världar, i sann antrolopologisk anda.( Jag och Malinowski,som bröder.)
Dock känner jag mig nöjd och belåten om du bara lovar mig att du minsann har insett att "nästan bara dricka Hof" är alldeles för tråkigt och att du hädanefter ska utforska resten av världen.
C´est tout! Pojkar är så enkla varelser...

Emma sa...

Vilket låtsaskonstigt sätt att kommunicera du använder dig av. Får nästan känslan av att du rycker mig i flätorna på något slags The Game-sätt? Woosh, rakt över huvudet. Igen.

Anonym sa...

Att kommunicera rakt lämnar jag till resten av världen med dess företagsklyschor. Så jag får glatt finna mig i att vara totalt oförstådd och smått funderande över om du verkligen brukar ha flätor..... Inte för inte gläds jag åt att förknippas med ordet låtsaskonstig! För vem vill vara verkligt normal?

gudmundson sa...

Jag skulle naturligtvis också vara irriterad om det nu vore så att Adam Sandler gjort en skitfilm. Men det tror jag inte på. Dina invändningar (hund, gosedjur, sexångest) mot Click pekar tvärtom mot att Click är en helt ordinär Sandler-rulle.

Men ok. Jag har inte sett filmen än, och dömer dig inte...

Emma sa...

Wu ming: Fast vem vill vara konstig på låtsas?

Gudmundson: Om man bortser från Punch Drunk Love och ser till de "vanliga" Sandler-filmerna har jag nog tyckt att de flesta av hans filmer ändå varit uthärdliga, vissa minns jag som riktigt söta - som Big Daddy, Happy Gilmore, Wedding Singer och Waterboy. Click hörde inte till någon av kategorierna. Det ska bli spännande att se vad den får för recensioner.

Anonym sa...

Förutom jag,Adam Sandler och Martin Gore? Tja.....

Emma sa...

Adam Sandler är väl ändå inte låtsaskonstig? Han är väl mer ho-ho-kolla-jag-fiser-min-polare-i-ansiktet-konstig. Vilket i och för sig är konstigt, men inte låtsaskonstigt. Martin Gore är inte konstig på något annat sätt än att han numera ser ut som en liten engelsk tant. Men han är ett geni, så han får vara exakt hur konstig han vill.

superkryp sa...

En engelsk tant som man vill krama om och säga »det är okej!« till. :) (Eller vill jag att han ska säga det till mig...? Minns inte längre.)

Anonym sa...

DU är konstig,tant Emma.

Och ännu konstigare är det att MG faktiskt är mulatt.